пʼятниця, 6 листопада 2015 р.






Людмила ВОРОНЮК. Вчитель як фасилітатор в навчанні учнів за методом проектів» - навчально-методичний проект. - Кам’янець-Подільський: спеціалізована І-ІІІ ступенів ЗОШ №5 з поглибленим вивченням інформатики, 2014.

Проект присвячено питанням координаційної роботи вчителя    і  учнів сьомих класів при  вивченні історії та організації позакласної роботи з  краєзнавства. Розглянуто ряд питань про те, як   учні можуть використовувати комп’ютер та Інтернет-технології для підвищення ефективності результатів свого навчання. Представлено практичний  комплект навчальних матеріалів; розкрито мету, структуру, форми  діяльності; обгрунтовано систему  навчання, що базується на використанні методу  проектів. 
Навчально-методичний проект буде корисний для вчителів, а також  школярів  по   розвитку в них навичок 21 століття.




Відомості про автора
 Ім'я, прізвище
Людмила ВОРОНЮК
Фах, навчальний предмет
Вчитель історіїї та права
Навчальний заклад
Спеціалізована загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа №5 з поглибленим вивченням інформатики
Місто\село, район, область
м.Кам'янець-Подільський, Хмельницька обл.
Контактні дані
e-mail L.voronyuk@mail.ru


Ó Л.А.Воронюк, 2014




"У школі, у якій працюють по методу проектів,
перше слово - за дитиною, останнє - за вчителем"
Коллінгс
Вступ
Стратегія сучасного навчання визначає концепцію діяльнісного підходу, що базується на ідеї розвивального навчання. Вона включає два основні компоненти: інформаційний, засвоєння якого дає школяреві змогу орієнтуватися в інформації, і діяльнісний, в процесі якого відбувається постійна, активна взаємодія учня з предметом, що вивчається. Це потребує створення діяльнісного навчального середовища, яке дасть можливість кожному учневі розвивати потребу в самонавчанні і саморозвитку, вміння самовизначатися в навчальній діяльності з усвідомленням особистої відповідальності в ній, розвиватиме потребу в колективній роботі, спрямованій на одержання спільного результату, тощо. Вчитель в процесі такої діяльності виступає в ролі фасилітатора. Фасилітатор той, хто спонукає до навчання, сприяє навчанню. Метод навчання за таким алгоритмом приводить до ділової, конструктивної, міцної співпраці «Вчитель–Учень».
Реалізація цієї моделі навчання історії, краєзнавства можлива не тільки на уроках, але й  в позаурочний час. 
Основні положення даного методологічного підходу базуються на структурі моделей та їх принципового наповнення, які розроблені з власного досвіду, тому можуть мати різні трактування та практичні рекомендації.
Даний проект співпраці спирається на перевірені   п’ятирічною діяльністю форми і методи роботи. Методика узагальнення досвіду   розроблена на основі  матеріалів курсу INTEL «Навчання для майбутнього».
 Сподіваюся, що даний  проект стане  надійним помічником вчителям історії, поштовхом до власної творчості.
Обґрунтування вибору теми.
У сучасних умовах розвитку освіти в Україні виняткового значення набуває система розвитку інформаційних комунікативних технологій (ІКТ). Велике практичне значення і методичну підтримку в  цьому напрямку надає основний курс Intel «Навчання для майбутнього». Він спрямований на розвиток творчості вчителя та  учнів. Віддані вчителі плекають інноваційний потенціал у молодих людей і готують їх до світу, в якому знання та використання сучасних технологій приводить до успіхів. Даний навчально-методичний проект допоможе  використовувати ІКТ для того, щоб розвивати уяву учнів та зацікавленість їх у навчанні в процесі створення навчальних проектів.
Метод проектів передбачає організацію навчання учнів, при якій вони індивідуально чи в малих групах виконують проектне завдання – учнівський проект. Навчальний проект – це один з сучасних методів навчання, одночасно навчальний проект - це форма організації навчального процесу, яка  може стати альтернативою класно-урочному навчанню.
Метод проектів припускає розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, із одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншої, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути, що називається,  "відчутними", тобто,  якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв'язанняякщо практична, конкретний результат, готовий до впровадження.



 Основні вимоги до навчального проекту
·                    Робота над проектом завжди спрямована на вирішення конкретної, причому соціально-значимої проблеми - дослідницької, інформаційної, практичної.
·                    Планування дії з вирішення проблеми завжди починається із проектування самого проекту, зокрема - з визначення виду продукту й форми презентації (представлення результату). Найбільш важливою частиною плану є поетапна розробка проекту, у якій наводиться перелік конкретних дій із вказівкою результатів, строків і відповідальних. Однак деякі проекти (творчі, рольові) не можуть бути відразу чітко сплановані від початку до кінця.
·                    Результатом роботи над проектом, його виходом, є продукт, що створюється учасниками проектної групи в ході рішення поставленої проблеми. [8]
Проект - це "п'ять П":
Ø  Проблема,
Ø  Проектування (планування),
Ø  Пошук інформації,
Ø  Продукт,
Ø  Презентація (представлення результату).

Шосте "П" проекту - це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі робочі матеріали, у тому числі чернетки, щоденні плани, звіти тощо.[8]

"Метод проектів - це не алгоритм, що складається із чітких етапів, а модель творчого мислення й прийняття рішень" (Дж. Пітт). [9]

При навчанні за методом проектів:
1.                  Учні самі формулюють проблему, або вчитель ставить перед ними проблему (чи надається проектне завдання);
2.                  Учні самостійно створюють план вирішення проблеми чи виконання проектного завдання;
3.                  Учні вирішують, де і як шукати інформацію (як досліджувати проблему);
4.                  Учні висувають гіпотезу, планують можливі шляхи і способи її перевірки (проведення дослідження);
5.                  Учні виконують проектне завдання (дослідження), документують його, опрацьовують результати (роблять висновки з дослідження);
6.                  Учні планують продукт проекту, тобто обирають форму представлення результатів дослідження, проектують цей продукт, призначений для конкретної цільової аудиторії, на вирішення проблеми якої спрямовано проект;
7.                  І, нарешті, учні презентують свій продукт цільовій аудиторії.
У камеральний (заключний) період здійснюють обробку і систематизацію даних, їх класифікацію, оформляють висновки і звіти. Учні стають авторами власних проектів по дослідженні історії краю.

Мета проекту: створення механізму налагодженої синхронної взаємодії вчителя суспільних дисциплін з  учнями для того, щоб   надати навчальним завданням практичну спрямованість і можливість розвинути в учнів навички мислення вищих рівнів та підвищити рівень мотивації учнів до навчання.

 Завдання проекту:
1.                  Визначити умови та можливості співпраці.
2.                  Розробити програму діяльності за даною технологією.
3.                  Розробити необхідне для вивчення історії рідного краю навчально-методичне забезпечення.
4.                  Створити моніторингову систему оцінювання результативності співпраці
5.                  Узагальнити результати проекту щодо ефективності технології співпраці та доцільності її впровадження.
Основний та другорядні (дотичні) навчальні предмети
Історія України. Краєзнавство. Українська література. Інформатика.
 Навчальна тема (як записано в програмі)
«Місто Кам'янець-Подільський у ХХ – поч. ХХІ ст.»
Характеристика проекту.
За кінцевим результатомпрактико-орієнтований.
За змістомміжпредметний.
За кількістю учасниківколективний (груповий).
За тривалістю: довготривалий.
За ступенем самостійностінавчально-дослідницький.
За характером контактівзовнішній.
База реалізації проектуСЗОШ №5
Учасники проекту:
  1. Учитель історії Воронюк Людмила Алімівна.
2.      Учні 7 класів та члени шкільного краєзнавчого гуртка «Краєзнавець» (16 чол.)
Співучасники проекту: кандидат історичних наук, доцент, голова міської організації Національної спілки краєзнавців України Комарніцький О.Б., завідуюча науково-методичним центром міського управління освіти і науки  Слободян В.М., методист науково-методичного центру міського управління освіти і науки Морозюк С.М., батьки.   
Термін реалізації проекту:
Початок:   вересень 2011 р.
Закінчення:  травень 2012 р.
Прогнозований результат
1.                  Закріплення матеріалу шкільної програми з історії України і спецкурсу «Моє місто - Кам’янець-Подільський».
2.                  Поглиблення знань і одержання нових із історичного краєзнавства.
3.                  Посилення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності з історії через інноваційні педагогічні технології.
4.                  Дослідження об’єктів історії, архітектури, Національно-природних парків.
5.                  Здійснення експедицій, походів, екскурсій.
6.                  Оформлення спостережень, звітів, альбомів. Їх систематизація і класифікація.
7.                  Розробка пакету електронного навчально-методичного забезпечення спецкурсу «Моє місто - Кам’янець-Подільський».
8.                   Розвинути  мислення вищих рівнів та навички 21 століття. 
Ресурси.
Людські: наявність вчителя та методистів МНМЦ управління освіти і науки, консультанта з СЮТур, спеціалістів з комп’ютерної обробки даних, батьків.
Матеріально-технологічнінаявність історико-краєзнавчих джерел, відповідних авторських матеріалів  вчителів,   файлів, паперу,  фотоапаратів, відеокамер, дисків, папок, копіювального апарату, комп’ютера.
Інформаційнідоступ до Інтернету: можливість зв’язку з бібліотеками, СЮТур, обласним Центром туризму і краєзнавства, Центром дослідження історії  Поділля.
Потреби: дозволу на користування бібліотекою К-ПНУ ім. І.Огієнка, можливості брати участь в обласних і міських конференціях, семінарах, виїзду в інші школи для обміну досвідом і налагодження партнерських стосунків по обміну делегаціями, налагодження контактів з екскурсоводами,   замовлення місць відпочинку під час експедиції чи екскурсій, матеріальних витрат на поїздку, створення і розмноження матеріалів, комп’ютерного забезпечення діагностики результатів навчання та розвитку особистості, оформлення фото- і відеозйомок, фільмів.
Науково-методичні консультантикандидат історичних наук, доцент, голова міської організації Національної спілки краєзнавців України Комарніцький О.Б., завідуюча науково-методичним центром міського управління освіти і науки  Слободян В.М., методист науково-методичного центру міського управління освіти і науки Морозюк С.М.





 Структура й циклограма навчального проекту
Усякий проект, незалежно від типу, має практично однакову структуру. Це дозволяє скласти єдину циклограму проведення будь-якого проекту - довгострокового або короткострокового, групового або індивідуального - поза залежністю від його тематики.
Етапи діяльності учнів
Постановка проблеми
Висунення гіпотез - шляхів рішення. Розподіл на групи
Планування діяльності. Вибір форми результату продукту
Збір інформації
Структурування інформації
Вибір форми презентації
Підготовка презентації
Презентація
Самоооцінка й самоаналіз

Приклад планування проекту за структурою.
Автор
Прізвище, ім’я, по батькові
Воронюк Людмила Алімівна
Назва навчально
го закладу
Спеціалізована  загальноосвітня  І-ІІІ ступенів школа №5 з поглибленим вивченням інформатики  
Місто, село, район, область
м. Кам’янець-Подільський
Опис навчальної теми

Славлю місто своє!

Стислий опис
 Навчальний проект «Славлю місто своє!»
 з  спецкурсу «Моє місто Кам’янець-Подільський»  для 7- класів охоплює навчальну тему “ Місто у ХХ- поч. ХХІ ст.” передбачає проведення дослідницької діяльності учнів;
вивчення ними історичних джерел, опанування додаткової літератури, відвідування музеїв, написання творчих робіт у вигляді легенд, казок, віршів, творів – есе;
 використання інтернет – ресурсів (створення блогів, інтерактивних презентацій, зйомка авторських фільмів), підготовка та проведення підсумкової  учнівської інтерактивної конференції.
Робота  присвячена  розвитку  інтелектуально-евристичного та комунікативного компонентів творчих здібностей учнів  7  класів в процесі навчання історії, краєзнавства та інформатики.  
Предмет, навчальна тема
 Спецкурс «Моє місто Кам’янець-Подільський»,   7 клас.
Тема 1.  Подорож у минуле.
Тема 2.  Відомості про минуле міста.
Тема 3-4.  Сиве минуле міста.
Тема 34. Сучасний Кам’янець-Подільський
Клас (вікова категорія)
7 кл. 11-12 років
Приблизний час вивчення теми
   Квітень-травень
Освітні засади
Державні освітні стандарти
Модуль 1: Скопіюйте  перший варіант вимог Державних освітніх стандартів, яким відповідає ваша навчальна тема. Якщо тема стосується декількох навчальних предметів, випишіть основні вимоги з різних освітніх напрямів.
  Зацікавити учнів минулим рідного міста, культурною спадщиною, що створювалася впродовж багатьох століть його мешканцями, а також підготувати їх до того, щоб стати свідомими та відповідальними громадянами України, рідного міста.
Навчальні програми
Модуль 2: Скопіюйте перший варіант вимог навчальних програм, яким відповідає ваша навчальна тема. Якщо тема стосується декількох навчальних предметів, випишіть основні вимоги з різних навчальних предметів.
 *Оволодіння основами знань з історії міста, його культурними надбаннями, знання видатних особистостей, що жили і працювали в певні періоди міста;
*Розвиток конструктивно-критичного мислення учнів, комунікативних умінь і навичок, ініціативи самостійності;
*Застосування набутих учнями знань і умінь у практиці, збору матеріалу з історії міста, поповнення музею експозиції міста.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання учнів
Модуль 3:Запишіть перший варіант навчальних цілей.
Доповнюйте, змінюйте навчальні цілі в кожному наступному модулі.
 Сформувати в учнів цілісне уявлення про період виникнення  міста Кам’янця-Подільського, його історично-культурне значення. Формувати компетентність школярів щодо  з’ясування суперечливих питань про періодизацію, реставрацію і використання  деяких історико - архітектурних об’єктів.  Розвивати образні та логічні компетенції учнів. Виховувати інтерес до вивчення минулого і сучасного власної родини, міста, краю.
 На початку проекту для визначення навчальних потреб учнів заповнюється таблиця ЗХД .
 Учитель знайомить учнів  з вхідною презентацією та буклетом.
Протягом роботи над проектом учні працюють над проблемними завданнями в групах.
Наприкінці проекту вчитель оцінює результати у спеціальній таблиці.
Основні запитання
Модуль 3. Запишіть перший варіант Ключового, Тематичних та Змістових запитань. Переглядайте та вдосконалюйте їх за необхідності в наступних модулях.
Ключове запитання
 За що я славлю місто своє?
Тематичні запитання
 Як Кам’янець-Подільський випереджає час в якому живе?
Змістові запитання
Ø     Чи має Кам’янець-Подільський дату заснування?
Ø     Кам'янець чи  місто скарбів?
Ø     Навіщо міст на острів?
Ø     Про що в місті мріють ангели?
Діяльність учнів та вчителя
o        Модуль 3: Записати, які дослідження виконують учні при вивченні теми.
o        Модуль 4: Записати, як здійснюється з’ясування навчальних потреб учнів, що базується на вивченні їх попередніх знань, вмінь і навичок. Як вступна презентація допоможе з’ясувати навчальні потреби учнів.
o        Модуль 5 і 6: Записати, як учні використовуватимуть Інтернет при вивченні теми, виконанні проектів .
o        Модуль 7: Після створення вчителем прикладу учнівської роботи записати про те, як учні його використовуватимуть в якості прикладу для створенні власних робіт.
o        Модуль 8: Записати, як відбуватиметься оцінювання учнівських комп’ютерних робіт, їх діяльності в ході виконання проектів.
o        Модуль 9: Описати, як здійснюватиметься диференціація навчання в ході вивчення теми, формуватиметься і оцінюватиметься самоспрямованість учнів у навчанні та відслідковується їх прогрес у навчанні.
o        Модуль 10: Описати, як здійснюватиметься фасилітація навчального процесу, які будуть учням надані інструкції та вказівки для допомоги їх навчанню.

Учні, що мають проблеми у навчанні
Опишіть кроки, які ви зробите на підтримку навчальної діяльності таких  учнів. Наприклад,  додатковий час для виконання окремих завдань, змінені та уточнені цілі навчання, модифіковані завдання, об’єднання в групи за особливими критеріями, календарі із термінами на виконання завдань,  адаптовані до їх потреб, спеціальні  методи чи технології, а також підтримка спеціалістів (психологів, лікарів тощо) або учнів-консультантів. Надайте перелік спеціальних ресурсів, які ви будете використовувати. Також опишіть модифікацію способів, за допомогою яких учні демонструють свої знання  (наприклад, усне опитування замість письмової роботи тощо).
Обдаровані учні
Опишіть завдання для додаткових завдань для  таких учнів над проектами, включаючи самостійні дослідження, незалежне самостійне вивчення, різноманітні варіанти, за допомогою яких учні можуть продемонструвати засвоєні знання, наприклад, складніші завдання,  що потребують поглибленого вивчення, продовження дослідження споріднених тем на вибір учня, а також довготривалі  завдання чи проекти, завдання на синтез, аналіз. Надайте перелік спеціальних ресурсів, які ви будете використовувати.
Матеріали та ресурси
Технічне забезпечення (відмітьте необхідне)
 Фотоапарат
 Комп’ютер (и)
 Цифровий фотоапарат
 DVD - програвач
 Доступ до Інтернету
  Лазерний диск
 Принтер
 Мультимедійний проектор
 Сканер
 Телевізор
 Відеомагнітофон
 Відеокамера
 Обладнання для відео конференцій
 Інше      
Програмне забезпечення  (відмітьте необхідне)            
 Програма для роботи з базами даних/ електронними таблицями
 Програма для створення публікацій
 Програма для електронної пошти
 Енциклопедія на  компакт-диску
 Програма для роботи із зображеннями
 Програма для створення комп’ютерних презентацій
 Програма для роботи з Інтернетом
 Програма для  розробки веб-сторінок
 Програма для роботи з текстами
 Інше      
Друковані матеріали
Підручники, посібники, художня література, довідники, енциклопедії, інструкції тощо.
Обладнання та канцтовари
Основні матеріали, предмети, які необхідно замовити або зібрати чи придбати  для виконання вашого проекту. Не включайте в цей перелік речі, які є типовими для всіх класних кімнат.
Інтернет ресурси
Адреси веб-ресурсів, які знадобляться для виконання навчальних проектів та вивчення теми
Інші ресурси
Запрошені експерти, наставники, учні  інших класів, члени громади, батьки; поїздки та екскурсії тощо.
  

Діяльність учнів 
На початку проекту вчитель показує презентацію проводить опитування з метою визначення навчальних потреб учнів. З‘ясування навчальних потреб учнів буде здійснюватись на основі тестування, використання таблиць ЗХД, презентації вчителя. Учням пропонується заповнити таблицю «ЗХД». На першому етапі, переглядаючи презентацію вчителя учні ознайомлюються з темою, обговорюють питання, у ході мозкового штурму складають асоціативний кущ з теми або схеми, консультуються із учителем. Вчитель знайомить учнів з перевагами проектного методу навчання, повідомляє батьків про створення учнівських проектів, просить їхньої допомоги дітям, ознайомлює учнів з офіційними документами на авторське право. Вчитель демонструє презентацію про авторське право, намагається забезпечити відповідальне та відповідне використання Інтернет ресурсів. Учні у своїх дослідженнях спираються на законодавство про авторське право. Розглядає з школярами ситуації несанкціонованого використання матеріалів та наслідки. Вчитель ділить дітей на групи за допомогою жеребкування. У малих групах учні проводять розподіл ролей: об’єднуються у групи по 4-6 осіб, розподіляють ролі. На другому етапі проекту групи отримують конкретне завдання, обговорюють його, працюють з рекомендованою вчителем літературою та матеріалами Інтернет, відбирають необхідний матеріал, проводять заплановані дослідження, узагальнюють їх, обговорюють власні думки та результати.
 Завдання для роботи груп: 1. Архіваріуси. Дослідити (за писемними історичними джерелами), походження назви Кам’янець, та зробити аналіз, завдяки яким гіпотезам існують суперечності відносно віку та назви міста. 2. Літератори. Написати вірші, легенди, есе про славу і велич міста. 3. Археологи. Відвідати історико-архітектурні пам’ятки міста, музеї, створити інтерактивну презентацію та представити її на шкільній історико-краєзнавчій конференції. 4. Соціологи. Співставити історичне минуле міста та сьогодення. Спробувати надати можливі пропозиції щодо культурних та туристичних перспектив міста.
 Вчитель знайомить учнів із правилами створення списку використаних джерел для учнів різних вікових категорій. Вчитель вчить учнів критично оцінювати веб-ресурси. Вчитель дає завдання створити учнівський блог. Учні працюють над блогом та наповнюють його інформацією про своє дослідження. Учасники проекту отримують групові завдання для третього етапу проекту, обмірковують їх, обирають відповідальних за написання кожної статті. Учні працюють у бібліотеках, використовують Інтернет, підбирають необхідний матеріал, узагальнюють його. Планують розміщення матеріалу на сторінці публікацій, підбирають ілюстрації, створюють учнівські публікаціі, презентації, (по можливості) фільми, відео ролики. На кожному етапі проекту здійснюється оцінювання діяльності за допомогою чітко визначених форм оцінювання вчителем, учнями та самооцінювання за сформованими шаблонами. Оцінювання учнівських комп’ютерних робіт та їх діяльність в ході виконання проекту виконується у вигляді покрокової перевірки виконання завдань, відслідковування рівня досягнень учнів. Проводиться рефлексія. Основна увага при оцінюванні учнів в першу чергу звертається на корисність інформації. Диференціацію використовуємо враховуючи ролі та можливості кожного учасника в самій групі: більш старанні учні створюють творчі звіти, ведуть блог, менш обізнані в даній темі проводять анкетування, створюють блок-схеми, заповнюють таблиці. Вчитель визначає типи сприйняття учнів, яка півкуля домінує та стилі множинного інтелекту. Для цієї роботи можна виконати різні види тестів. За отриманими результатами вчитель формує групи учнів. Бажано, щоб до однієї групи попали учні з різними типами сприйняття та різними стилями множинного інтелекту. Вчитель як фасилітатор в навчанні учнів за методом проектів здійснює ненав'язливу допомогу учням. Ні в якому разі не вирішує за дітей, допомагає у вирішенні складних питань, толерантно ставиться до різних думок, поважає думку учнів. Наприкінці виконання роботи учні систематизують набуті знання за даною темою. Закінчення роботи та підведення підсумків відбувається як захист проекту у вигляді демонстрації готового продукту на шкільній учнівській історико-краєзнавчій конференції; на сайті www.KAMPODNAME. Проводиться нагородження кращих учасників. Вчитель розробляє методичний матеріал по запровадженню інформаційних технологій в навчальному процесі. Приклад, власне,  мого персонального портфоліо можна знайти на сайті http://wiki.iteach.com.ua/




Етапи реалізації завдань проекту
Етапи

Завдання

Діяльність

Термін

Ресурси

Результат

Хто виконує
1
2
3
4
5
6
7
Діагностико - прогностичний

Розробити перспективний план та програму координаційної діяльності вчителя історії і  учнів

Розробити перспективний план на 2011-2012 н.р. та програму діяльності
Вересень 2011 р.
Програма з вивчення історії, виховний план класного керівника, розклад уроків учнів
1.Приблизний план та програма координаційної діяльності.
2.Визначення форм і методів співпраці.
3. Перелік вимог до учасників проекту
Воронюк Л.А


Постановка проблеми
Висування гіпотез - шляхів розв’язання. Ділення групи
Повідомлення батьків
Вересень 2011 р.

План роботи,   виховного плану класного керівника

Перспективний план
Воронюк Л.А
Голова б/к класу

ПІДГОТОВЧИЙ

Обговорення методу навчальних проектів
Застосування мозкової атаки, обговорення ідеї
Вересень -жовтень


Пакет діагностичних матеріалів
Визначення ступеня готовності, індивідуальних особливостей учнів.
Вч.історії
кл. керівники, психолог



діяльнісний
 Розробка системи  занять, розподіл доручень
Складання розгорнутого плану роботи
Створення публікації
Листопад
2011 р.
Розклад занять в школі, графіки роботи міських музеїв.
Режим занять.
Графік відвідування міських музеїв.  
Воронюк Л.А.
Керівник групи
 Ознайомлення з прикладами навчальних проектів
Розробка технології організації діяльності.

Грудень
2011 р.

Отримання необхідної  поточної інформації.
Воронюк Л.А.


Збирання необхідних краєзнавчих матеріалів, інформації про різні історичні об’єкти, пам’ятки культури.
Проведення дослідження
Робота в бібліотеці, пошук потрібної інформації в газетах, журналах і в Інтернеті. Закупка паперу  дисків, електронних програм з історії. Обмін інформацією.
Січень
2012 р.
Папір, диски,   ксерокс кошти.
Частково зібраний матеріал.
Керівник  групи, батьки
Пошук та ознайомлення з Інтернет-ресурсами
Створення блогів
Робота з джерелами інформації
Пошук та систематизація відповідної літератури
Створення каталогу історичних джерел.
Лютий 2012 р.


Воронюк Л.А.
Учні
Підготовка чистового варіанта
Рефлексія. Аналіз власного навчання

 Березень
2012 р.


Воронюк Л.А.
Учні
Робота з підготовленим текстом опонентів і рецензентів, підготовка доповіді
Робота в парах. Обговорення з іншими учасниками обраних тем
Квітень 2012 р.

Створення WEB сторінок, презентацій, публікацій фільмів по історії міста.
Ворнюк Л. А.
Учні
Батьки
Ознайомлення з використанням математики для проектної діяльності учнів
Використанні графічних даних для подання результатів мислення
Створення діаграм результатів діяльності
 Травень
2012 р. 


Воронюк Л.А.
Учні

Апробація електронних програм та розробок
Скласти перелік тем,  дні    звітів по дослідженню. Здійснення апробації ЕППЗ 
«Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».
Презентація віртуальної екскурсії Старим містом.
Представлення на конкурс учнівських проектів WEB сторінок.  


Травень 2012 р.



Воронюк Л.А.


Самоооцінка та  самоаналіз

Травень
2012 р.

Графік консультацій і відповідальних (консультантів)
Воронюк Л.А.

підсумковий
Провести конференцію «Славлю місто своє».
Запросити викладачів історичного факультету Кам- Под держуніверситету. Скласти проспект-програму конференції.
Визначити виступаючих. Провести конкурс на кращу учнівську роботу, представлення теми. Забезпечити зал мультимедійними засобами. Подбати про призи та підготувати грамоти.
Травень
2012 р.
Грамоти, призи, комп’ютер, телевізор, відеофільм, «Кам’янець-Подільський -місто-фортеця», ЕПЗН, учнівські електроні роботи, фотоматеріали.
Проведення конференції. Підготовлений звіт. Зроблені фото і оформлений куточок учнівських робіт.
Воронюк Л.А.


Експертиза та оцінювання проекту
Зміст
Форма подання
Оцінка якості
«27 років турецької порти в місті Кам’янець-Подільський»
Створення WEB продукту

«Вірменська община Кам’янця-Подільського»
Створення WEB продукту

Створення авторського ППЗ «Моє місто - Кам’янець-Подільський» для спецкурсу -  «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».   
Електронний путівник «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».


Створення презентацій
«Моє місто Кам’янець-Подільський»…

Створення блогів


Створення публкацій


Написання віршів, творів
Участь в конкурсах «Бажанівська осінь»
Публікакації в шкільній газеті «Меридіан», міських газетах

Видання методичних посібників і рекомендацій.

Методичні рекомендації «Школа безпеки».   Призове (1) місце на обласному конкурсі на кращий методичний матеріал туристсько-краєзнавчої  тематики.
Методичні рекомендації по створенню та використанню електронних посібників на уроках історії. 

Звіти про проведену роботу.
Книги, альбоми, фотовиставки, папки, відеозйомки, фільми.  

Проведення шкільних наукових історико-краєзнавчих конференцій.    
Програма, матеріали учнівських курсових робіт в друкованому і електронних варіантах.

Робота з архівними матеріалами.

Зібрано копії архівних документів, рукописні тексти, фотоматеріали.

Участь членів гуртка у    загальношкільних заходах.
Лекції, уроки – пам’яті, тематичні виступи, випуск газет і листівок.

Висвітлення  діяльності вчителя  та учнів  в засобах масової інформації.
Статті в місцевій пресі.   







ДОДАТКИ
У пропонованому проекті розміщені тільки ті додатки, які допоможуть вчителю покращити процес навчання за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій,   підвищити свій  фаховий рівень.

Додаток 1
РЕСУРСИ ПРОГРАМИ.[8]
Завантажте сайт програми www.iteach.com.ua
вікі-сайт програми http://wiki.iteach.com.ua/
• http://educate.intel.com/ua/projectdesign - Створення ефективних проектів
• http://educate.intel.com/ua/assessingprojects - Оцінювання проектів
Веб-сайти про блоги, приклади блогів

Додаток 2
ВЕБ-РЕСУРСИ З БЕЗПЕКИ В ІНТЕРНЕТІ.[8]
Пропонуємо вам переглянути наступні веб-сторінки для отримання докладніших відомостей щодо учнівської безпеки та відповідального використання Інтернету.   
 Українською мовою:
  1. http://www.onlandia.org.ua/ukr/   - Онляндія – безпечна веб-країна (для учнів, батьків та вчителів), проект Компанії Microsoft
  2. http://www.bezpeka.com/   - Портал "Центр Інформаційної безпеки"
  3. http://itsecure.org.ua/  - Портал «Інформаційна безпека», закони щодо безпеки та ІКТ
  4. http://www.ukrtelecom.ua/reference/information/security - Безпечний Інтернет , сайт Укртелекому
  5. http://fizika.net.ua/index.php?newsid=105 - Збірка гіперпосилань щодо безпеки для вчителів
  6. http://windows.microsoft.com/uk-UA/windows7/Online-privacy-and-security-frequently-asked-questions - Конфіденційність інформації
  7. http://www.bezpeka.com/ru/lib/spec/anot67.html - Інформаційна безпека в Internet: кримінологічний аспект в Інтернеті.
  8. Англійською мовою (можна скористатися он-лайн перекладачем Гугл)  
Безпека дітей на інформаційних шляхах 
  1. www.safekids.com/child_safety.htm
Домашній контракт для онлайнової безпеки
  1. www.safekids.com/contract.htm
Безпека підлітків на інформаційному шосе 
  1. www.safeteens.com/safeteens.htm
Приклад Правил користування Інтернетом (ПКІ) у блозі
  1. www.budtheteacher.com/wiki/index.php?title=Sample_Blog_Acceptable_Use_Policy

Додаток 3
НАВИЧКИ 21 СТОЛІТТЯ.[8]

Навчальні та інноваційні навички.
Творчість і інноваційність
Здатність оригінальності та інноваційності в  діяльності 
Розвиток, впровадження та донесення нових ідей до інших
Відкритість до та сприяння  новим та різноманітним перспективам
Робота над творчими ідеями для внесення вагомого та корисного вкладу у царину, в яку впроваджується інновація 
Критичне мислення і вміння вирішувати проблеми
З’ясування причинно-наслідкових зв’язків, ґрунтовне доведення та розуміння ідей
Здійснення вибору та прийняття комплексних рішень
Розуміння взаємозв’язків між системами
Визначення та постановка суттєвих запитань для прояснення різноманітних позицій, що дозволяє приймати кращі рішення Оформлення, аналіз та синтезування інформації для вирішення проблем та відповідей на запитання 
Вміле, відповідальне мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження для окреслення, аналізу та вирішення проблем.
Комунікативні навички та навички співробітництва
Ефективне формулювання думок та ідей шляхом їх чіткого та зрозумілого висловлення та написання 
Демонстрація можливості ефективно співпрацювати з різноманітними групами
Гнучкість та готовність до застосування необхідних компромісів з метою здійснення спільного завдання
Прийняття відповідальності за результати спільної роботи
Розуміння, усвідомлення ролі ефективного спілкування, створення та використання різних видів спілкування: усного, письмового та за допомогою мультимедіа-засобів в різноманітних формах та в різних умовах.

Вміння працювати з інформацією, медіа та комп’ютерні навички

 Інформаційна грамотність
Вміння швидко та ефективно шукати інформацію, критично та компетентно оцінювати інформацію, вміння вірно та творчо використовувати дані для вирішення проблем.
Базове розуміння етичних/правових питань, пов’язаних з доступом до та з використанням інформації
Медіа грамотність
Розуміння принципу побудови медіа повідомлень, того, для яких цілей та із застосуванням яких інструментів та за яких умов вони зроблені, їх характеристик.
З’ясування способів інтерпретації інформації різними особами, включення або відсутність різних оцінок та точок зору, усвідомлення залежності медіа-повідомлень від ціннісних норм та точок зору та розуміння того, як медіа можуть впливати на думки та поведінку.
Розуміння підґрунтя та базових засад етичних/правових питань, пов’язаних з доступом до та з використанням інформації
IКT – грамотність (Грамотність у галузі інформаційно-комунікаціних технологій)
Належне використання цифрових технологій, інструментів та/або комунікаційних мереж для доступу, управління, інтегрування, оцінювання та створення інформаційних даних для успішного функціонування в суспільстві економіки знань.
Використання комп’ютерних технологій як інструменту для спілкування, досліджень, організації, оцінювання інформації, володіння базовим розумінням етичних/правових питань, пов’язаних з доступом та використанням інформації

Життєві та кар’єрні навички

Гнучкість та пристосовуваність
Пристосування (адаптація) до різних ролей та рівнів відповідальності
Ефективна праця в умовах двозначності (неоднозначності) та зміни пріоритетів 
Ініціатива та  самоспрямованість
Усвідомлення власного розуміння навчання та своїх потреб щодо навчання
Вихід за межі наявної майстерності та/або вимог навчальної програми для дослідження та розширення свого власного навчального досвіду та досягнення власних навчальних цілей
Прояв ініціативи з покращення навичок для досягнення вищого професійного рівня
Визначення навчальних завдань, виділення головних завдань та здійснення їх без зовнішнього стороннього нагляду
Ефективне використання часу та розподіл робочого навантаження
Бажання і здатність навчатися протягом всього життя
Соціальні навички та навички, пов’язані зі співіснуванням різних культур
Належна та продуктивна праця разом з іншими
Використання для досягнення цілей сукупного інтелекту груп, коли це необхідно
Визнання культурних розбіжностей та використання різних перспектив для підвищення інновації та якості роботи
Продуктивність та вміння з’ясовувати та враховувати кількісні показники
Встановлення та слідування високим стандартам і цілям для якісного і вчасного виконання роботи
Демонстрація старанності та позитивної робочої етики (наприклад, пунктуальність та надійність)
Лідерство та відповідальність 
Використання міжособистісних навичок та навичок вирішення проблем для впливу на інших та ведення їх до мети
Використання сильних сторін інших для досягнення спільної мети.
Виявлення чесної та етичної поведінки
Діяльність відповідно до інтересів широкої спільноти


Додаток 4

 

Навігація по Інтернету (Інструкція)
            Завдання:
  Коли ви шукаєте матеріал в Інтернеті, ви можете знайти багато сайтів, які вам треба буде  переглянути ще раз. Занотуйте свої знахідки в табличці, наведеній внизу. Впродовж вивчення цього курсу за навчальний рік ви зберете список ваших сайтів. Деякі з цих сайтів можливо вам не потрібні для цього проекту, а будуть корисними в майбутніх проектах. Сайти час від часу змінюються, то ж пишіть дати ваших записів.   

Додаток 5
САМООЦІНЮВАННЯ ПРИКЛАДУ УЧНІВСЬКОЇ РОБОТИ .[8]


 Під час перевірки прикладу учнівської роботи, подумайте про такі питання:
1.                  Чи допомагає використання комп’ютерних технологій учням ефективно продемонструвати те, чому вони навчилися?
2.                  Чи порушуються у прикладі учнівської роботи Ключові та Тематичні запитання? 
3.                  Чи можливо здійснити таку ж діяльність у вашому реальному класі?


 Додаток 6
ТАБЛИЦЯ ЗХД
СОЦІАЛЬНІ ЧИННИКИ ЗДОРОВ’Я ПІДЛІТКІВ ”
п\п

Прізвище,
ім’я

Що я знаю

Що я хочу
дізнатися

Що я
дізнався



Висновок
Модернізація українського суспільства в ХХІ столітті торкнулася і сучасної школи. Все частіше педагоги звертаються до проблем світових освітніх компетентностей і розробляють методики їх втілення в шкільну практику. Даний навчально-методичний проект теж базується на структурі моделей, які розроблені з власного досвіду і спирається на перевіренні п’ятирічною  діяльністю форми і методи роботи.
Насамперед,  слід зауважити, що основні положення даного методологічного підходу сприяють формуванню особистості учнів засобами  ІКТ. Під час  проектної діяльності учні закріплюють матеріал шкільної програми з історії, курсу за вибором «Моє місто Кам’янець-Подільський», поглиблюють знання і одержують нові, формують практичні навички  роботи в Інтернеті.
Співучасниками даного проекту є: вчитель історії,  учні, батьки, викладачі КПНУ, методист Міського управління освіти, працівники СЮТ, бібліотекарі, вчителі інформатики, чи системний адміністратор.
          Система співпраці включає сукупність взаємопов’язаних і взаємодіючих форм, методів і видів діяльності. Це: теоретичні і практичні заняття з активного краєзнавчого дослідження,  наукові конференції, а також організація екскурсій, походів, експедицій, створення публікацій, блогів, презентацій, фільмів і т.д.
Така робота тісно пов’язана також з класними заняттями. Уроки спецкурсу часто проводяться з участю керівника туристсько-краєзнавчого гуртка  СЮТ, працівників Державного заповідника «Кам’янець». Під час таких уроків в класі формується актив, який цікавиться історією краю, його витонченою архітектурою, туристичною привабливість і стає ядром колективу учнів, охоплених позакласною роботою з історії.
 У створенні даної педагогічної системи існує взаємодія між цілями, змістом, формами і методами навчально-виховного процесу.  
  Своєрідність й індивідуально-творчий підхід до такої позакласної роботи не виключає й потреб: дозволу на користування архівами, бібліотекою Національного  університету, можливості брати участь в обласних і міських конференціях, семінарах, виїзду в інші школи для обміну досвідом і налагодження партнерських стосунків по обміну делегаціями, налагодження контактів з екскурсоводами різних регіонів країни, замовлення місць відпочинку під час експедиції чи екскурсій, матеріальних витрат на поїздку, створення і розмноження матеріалів, комп’ютерного забезпечення діагностики результатів навчання та розвитку особистості, оформлення фото і відеозйомок.
 У зв’язку з цим, усі постійно діючі і періодичні форми роботи, що проводяться в рамках системи, повинні здійснюватися відповідно до плану роботи. Багатоманітність її змісту вимагає і різноманітності її форм. З власної практики визначилися 3 форми співпраці : індивідуальна, групова і  колективна. Всі учні, згідно плану, беруть активну участь в усіх формах. Для  них індивідуальними можуть бути такі завдання: підготувати повідомлення, або відтворити найцікавіше  із ЗМІ, дати оцінку статті, виконати власний, або взяти участь в груповому проекті по написанні доповіді, літопису, статті до газет чи журналу, створити електронну презентацію, WEB-сайт, електронне забезпечення для уроку чи занять в гуртку. Така робота вже має позитивний результат: створено електронний путівник «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського», розроблено методичні рекомендації «Школа безпеки», рекомендації по створенню та використанню електронних посібників на уроках історії,  отримано призове місце на обласному конкурсі на кращий методичний матеріал туристсько-краєзнавчої  тематики,   щорічно проводяться шкільні історико-краєзнавчі конференції, зібрано копії архівних документів, рукописні тексти, фотоматеріали, започатковано акцію «Схід-Захід – РАЗОМ!» в рамках обміну учнівсько-вчительським делегаціями між школами України   СЗОШ №5 м. Кам’янця-Подільського ім. М.П.Бажана  і  ЗОШ №11 м. Умані,  участь в міських та інших семінарах.     
1. Підсумки учнівської роботи підводяться на шкільних історико - краєзнавчих конференціях. Оцінюють роботу юних краєзнавців не тільки вчителі, а й працівники СЮТ і викладачі історичного факультету КПНУ, а також відвідувачі сайту www.KAMPODNAME.
Найцікавішою ознакою живого і творчого характеру таких конференцій є захоплююча форма подачі звіту про роботу:
1.                  За допомогою усних презентацій зі спеціальною наочністю (виготовлення альбомів, посібників, публікацій, написаних робіт, книг, демонстрації Інтернет-блогів чи портфоліо).
2.                   Проведення віртуальних екскурсій з використанням ТЗ навчання.
Запропонований проект технології організації співпраці вчителя  і учнів далеко не досконалий і потребує змін, доповнень і практичних рекомендацій.
 Ідея розвитку  ІКТ в усіх його проявах в стінах ЗОШ № 5 матиме успішне продовження тому, що воно стало не тільки наукою, а й потребою життя.


 Використані джерела
1. Баханов К. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. -Запоріжжя, 2000.
2. Зазуліна Л.В. Педагогічні проекти. Науково-методичний посібник. - Хмельницький - Кам’янець-Подільський. «Абетка-НОВА».
3. Лернер. П. Проектування як основний вид пізнавальної діяльності школярів (на прикладі освоєння ПГ «Технологія») // Завуч. - 2003. - №7. - С.6-10.
4. Логвін В. Метод проектів у контексті сучасної освіти //Завуч. -  2002. - 326. - С.4.
5. Мокрогуз О.П. Інноваційні технології на уроках історії  - Харків. Видавнича група «Основа», 2005.
6.  Осмоловський А. Василенко Я. Від навчального проекту до соціальної самореалізації особистості // Шлях освіти. - 2000. - №2. - С.34-37.
7. Перспективні освітні технології: Науково-методичний посібник / За ред.Г.С.Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. -560с.
10. http://educate.intel.com/ua/assessingprojects - Оцінювання проектів
11. Веб- http://educate.intel.com/ua/projectdesign - Створення ефективних проектів.
12.  сайти про блоги, приклади блогів


Зміст
1.       
Вступ
4
2.       
Обґрунтування вибору теми
5
3.       
Мета і завдання проекту
6
4.       
Характеристика проекту
8
5.       
Приклад плану проекту за структурою
11
6.       
Діяльність учнів
17
7.       
Етапи реалізації проекту
20
8.       
Експертиза та оцінювання проекту
25
9.       
Додатки
27
10.   
Висновки
35
11.   
Використані джерела
38











Немає коментарів:

Дописати коментар