пʼятниця, 6 листопада 2015 р.

 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
 щодо практичної розробки проекту

Назва проекту
«ЕХО ПЕРЕМОГИ»
Основний та другорядні (дотичні) навчальні предмети
Історія України. Всесвітня історія. Краєзнавство. Українська література. Інформатика
Навчальна тема (як записано в програмі)
«Україна під час Другої світової війни (1939-1945 рр.)
Вік учнів, клас
14-17 років. 8-11 кл.
Стислий опис
«ЕХО ПЕРЕМОГИ»комплексний історико – краєзнавчий, навчально-виховний проект присвячений 70-річчю Перемоги  у Великій Вітчизняній війні   виконаний в рамках проекту «Відкритий світ».
Для кого і для чого цей   проект. Матеріал даного  проекту розрахований на широке коло читачів і стане в нагоді під час підготовки до тематичних уроків, виховних годин, позакласних заходів, учнівських конференцій; допоможе урізноманітнити навчальну та позакласну діяльність учнів, розширити історичний та літературний світогляди дітей тощо.
  Він   містить   методичні рекомендації щодо розробки заходів по відзначенню знаменної дати – 70-річчя Перемоги, фактографічні матеріали пошукових загонів дослідників-краєзнавців, присвячені невідомим фактам і подіям Великої Вітчизняної війни на прикладі своїх родин, кращі   поетичні твори вчителів та учнів,   презентації та фільми школярів, електронну газету - звіт про роботу над проектом.  Значна частина фактажу подається вперше і висвітлює різні аспекти буття Кам’янеччини і кам’янчан в роки німецької окупації.
     Даний мультимедійний проект передбачає інформаційні та пошукові дослідження п’яти груп  школярів, які готують міні-проекти, що мають на меті зібрати,обробити, систематизувати інформацію з теми «Друга світова війна – очима сучасних дітей».

Мета проекту:
-    відзначення 70-річчя пам’ятних дат Великої Вітчизняної війни;
-         привернення уваги молоді до подвигу народу у Другій світовій війні;
-         об’єднання зусиль школярів   щодо збереження пам’яті про битви, учасників, героїв Великої Вітчизняної війни;
-         виховання поваги до ветеранів Великої Вітчизняної війни, шанобливого ставлення до   людей старшого покоління;
-         стимулювання інтересу до вивчення історії;
-         виховання почуття патріотизму, гордості за свій народ, любові до рідного краю.

Основні завдання:

Залучення учнів до дослідницької, пошукової діяльності по збору, обробці, систематизації  інформації з теми;  підготовка ними повідомлень, буклетів, відеоінформації; вдосконалення прийомів їх роботи з ПК, уміння аналізувати інформацію, художньо та естетично оформляти її, уміння логічно та послідовно доводити  результати своєї роботи до слухачів, уміння робити висновки, оцінювати діяльність один одного, уміння спілкуватися.

Термін проекту: 2012 – 2015 рр.
Партнери проекту: місцеве самоврядування, міська організація ветеранів Великої Вітчизняної війни, міська та шкільна бібліотека, батьки учнів та очевидці подій.

План вивчення теми
1.     Визначення навчальних цілей та очікуваних результатів  діяльності  учнів.
2.     Знайомство учнів з вхідною презентацією  вчителя.
3.     Робота учнів над проблемними завданнями в групах.
4.     Підведення підсумків та оцінювання результатів діяльності.
Основні запитання
Чи може сьогодні старшокласник гідно відтворити епоху війни в усій її величі і трагізмі?
 Ключове запитання
Чи погоджується молоде покоління з твердженням: «Друга світова війна – найбільша народна трагедія і найвеличніший подвиг в ім’я майбутнього»?
Тематичні запитання
-         Чи оминули події Другої світової війни наш край?
-          Як вплинула війна на вашу родину?
-         Навіщо зберігати історичну пам’ять про безсмертя подвигу народу-переможця?
Діяльність учнів та вчителя
На початку проекту вчитель показує презентацію, оголошує електронну адресу блогу, де розміщена інформація про створення проекту, проводить опитування з метою визначення навчальних потреб учнів. 
На першому етапі, переглядаючи презентацію вчителя учні ознайомлюються з темою, обговорюють питання, у ході мозкового штурму складають асоціативний кущ з теми або схеми, консультуються із учителем. Вчитель знайомить учнів з перевагами проектного методу навчання, повідомляє батьків про створення учнівських проектів, просить їхньої допомоги дітям, ознайомлює учнів з офіційними документами на авторське право. Вчитель демонструє презентацію про авторське право, намагається забезпечити відповідальне та відповідне використання Інтернет ресурсів. Учні у своїх дослідженнях спираються на законодавство про авторське право. Розглядає з школярами ситуації несанкціонованого використання матеріалів та наслідки. Вчитель ділить школярів на групи . У малих групах учні проводять розподіл ролей.
 На другому етапі проекту групи отримують конкретне завдання, обговорюють його, працюють з рекомендованою вчителем літературою та матеріалами Інтернет, відбирають необхідний матеріал, проводять заплановані дослідження, узагальнюють їх, обговорюють власні думки та результати.
 Завдання для роботи груп:
 1. Краєзнавці. Дослідити (за писемними історичними джерелами), інтернет-матеріалами події 1941-1944рр. на Хмельниччині.
2. Літератори. Написати листи ветеранам, дітям війни,  есе розміром від 2 до 10 друкованих сторінок (3600 - 18000 комп'ютерних знаків з пробілами), вірші  про химерне перелетіння світла і тіней воєнної і повоєнної епох.
3. Волонтери. Відвідати історичні пам’ятки  міста, місця поховань жертв війни, музеї, упорядкувати могили невідомого солдата (на території  Руських фільварок),  надати волонтерську допомогу ветеранам, вдовам, учасникам та дітям війни. 
4. Художники-дизайнери. Представити малюнки чи графічні роботи на задану тему, створити електронні  вітальні листівки. Малюнки повинні бути створені на основі розповідей, почутих від свідків Другої світової війни: членів власної родини, знайомих, представників старшого покоління - учасників проекту, дитинство яких припало на Другу світову війну.
5. Режисери, сценаристи.  При допомозі керівництва школи, педагога-організатора, вчителя історії, керівника туристсько-краєзнавчого гуртка СЮТур  організувати зустрічі з цікавими людьми, свідками II світової війни, провести диспути із залученням преси та телебачення,   організувати екскурсії пам’ятними місцями району та міста. Інформацію презентувати в будь-якому форматі додаючи короткий опис та фото, або відео.    

 Вчитель знайомить із правилами створення списку використаних джерел для учнів різних вікових категорій. Вчитель вчить учнів критично оцінювати веб-ресурси. Вчитель дає завдання створити учнівський блог. Учні працюють над блогом та наповнюють його інформацією про своє дослідження.
Учасники проекту отримують групові завдання для третього етапу проекту, обмірковують їх, обирають відповідальних за написання кожної статті. Учні працюють у бібліотеках, використовують Інтернет, беруть інтер’ю, записують спогади, підбирають необхідний матеріал, узагальнюють його. Планують розміщення матеріалу на сторінці публікацій, підбирають ілюстрації, створюють учнівські публікаціі, презентації, (по можливості) фільми. На кожному етапі проекту здійснюється оцінювання діяльності за допомогою чітко визначених форм оцінювання вчителем, учнями та самооцінювання за сформованими шаблонами. Оцінювання учнівських комп’ютерних робіт та їх діяльність в ході виконання проекту виконується у вигляді покрокової перевірки виконання завдань, відслідковування рівня досягнень учнів. Проводиться рефлексія. Основна увага при оцінюванні учнів в першу чергу звертається на корисність інформації. Диференціацію використовуємо враховуючи ролі та можливості кожного учасника в самій групі: більш старанні учні створюють творчі звіти, ведуть блог, менш обізнані в даній темі проводять анкетування, створюють блок-схеми, заповнюють таблиці.
  Вчитель як фасилітатор в навчанні учнів за методом проектів здійснює ненав'язливу допомогу учням. Ні в якому разі не вирішує за дітей, допомагає у вирішенні складних питань, толерантно ставиться до різних думок, поважає думку учнів.
 Наприкінці виконання роботи учні систематизують набуті знання за даною темою. Закінчення роботи та підведення підсумків відбувається як захист проекту у вигляді демонстрації готового продукту на шкільній учнівській історико-краєзнавчій конференції; на сайті wikiwall (https://www.google.com.ua/search?client=opera&q=wikiwall&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest).
Проводиться нагородження кращих учасників.
Вчитель розробляє методичний матеріал по запровадженню інформаційних технологій в навчальному процесі, оформляє звіт про проведену роботу щодо реалізації завдань проекту.
Матеріали та ресурси
Технічне забезпечення:  фотоапарат, комп’ютер (и), доступ до Інтернету.
Програмне забезпечення: програма для роботи з електронними базами даних; програма для створення публікацій, презентацій, фільмів; програма для електронної wiki статті, wiki газети.
Друковані матеріали: підручники, посібники, художня література, довідники, енциклопедії, інструкції .
Обладнання та Інтернет ресурси: адреси веб-ресурсів, які знадобляться для виконання навчальних проектів:
2. Ресурси для спільного навчання та співпраці, підтримуваних Веб 2.0:
§  Блоги
§  Вікі
§  Вебсайти для спільного розміщення та редагування документів
§  Сайти списків гіперпосилань та спільних закладок 

Відомості про автора
ВОРОНЮК Людмила Алімівна
Фах, навчальний предмет
Вчитель історіїї та права
Навчальний заклад
Спеціалізована загальноосвітня І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформатики школа №5
Місто\село, район, область
м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька обл.
Контактні дані
e-mail L.voronyuk@mail.ru

Немає коментарів:

Дописати коментар