пʼятниця, 6 листопада 2015 р.

 Міністерство освіти і науки України
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка




Курси підвищення кваліфікації
вчителів історії


Формування особистості учнів
 засобами туристсько-краєзнавчої роботи

Технологія організації співпраці
вчителя суспільних дисциплін
 з  СЮТур

(Опис досвіду роботи)





                                                                                 Виконавець:

                       Воронюк Людмила Алімівна

                                                      вчитель історії СЗОШ №5

                                                                                Науковий консультант:
                                                                            Старший викладач Дубінський В.А.


м. Кам’янець – Подільський




Воронюк  Л.А.
«Формування особистості учнів засобами туристсько-краєзнавчої роботи при викладанні суспільних дисциплін» - навчально-методичний проект. - Кам’янець-Подільський: спеціалізована ЗОШ №5 з поглибленим вивченням інформатики, 2010.
Проект присвячено питанням координаційної роботи вчителя історії і СЮТур при викладанні суспільних дисциплін та організації позакласної роботи з історії. Представлено проект співпраці; розкрито мету, структуру, форми і методи діяльності; обгрунтовано систему організації роботи.
Навчально-методичний проект вміщує практичний матеріал і буде корисний для вчителів, а також працівників туристсько-краєзнавчих гуртків.


Ó Л.А.Воронюк, 2010.


Зміст

1
Вступ
4
2
Обґрунтування вибору теми
5
3
Мета і завдання проекту
6
4
Характеристика проекту
6
5
Учасники проекту
7
6
Прогнозований результат проекту
8
7
Ресурси
8
8
Потреби
8
9
Науково-методичний консультант
8
10
Етапи реалізації проекту
9
11
Програма координаційної діяльності вчителя історії і керівника туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур на 2002-2006 рр.
17
12
Список туристсько-краєзнавчих заходів СЮТур та СЗОШ №5 на 2005-2006 н.р.
20
13
Опис туристсько-краєзнавчих походів, експедицій, екскурсій (зразок)
21
14
Перелік навчальних екскурсій в Кам’янець-Подільський історичний музей-заповідник
22
15
Експертиза та оцінювання проекту
24
16
Висновок
26
17
Література
30


Вступ

Стратегія сучасного навчання визначає концепцію діяльнісного підходу, що базується на ідеї розвивального навчання. Вона включає два основні компоненти: інформаційний, засвоєння якого дає школяреві змогу орієнтуватися в інформації, і діяльнісний, в процесі якого відбувається постійна, активна взаємодія учня з предметом, що вивчається. Це потребує створення діяльнісного навчального середовища, яке дасть можливість кожному учневі розвивати потребу в самонавчанні і саморозвитку, вміння самовизначатися в навчальній діяльності з усвідомленням особистої відповідальності в ній, розвиватиме потребу в колективній роботі, спрямованій на одержання спільного результату, тощо.
        Реалізація цієї моделі навчання історії можлива не тільки на уроках, але й через туристсько-краєзнавчу роботу.  
Освітнє і виховне значення туризму яскраво охарактеризував письменник К.Паустовський: «Якщо хочете бути справжнімим синами своєї країни і всієї Землі, людьми  пізнання і духовної волі, людьми, які створюють духовні цінності, будьте вірними музі далеких мандрівок і подорожей у міру своїх сил і вільного часу, тому що кожна подорож - це проникнення у сферу значного і прекрасного». Туристські подорожі за своєю природою (велика самостійність порівняно зі школою, можливість перебувати в бажаному колективі, романтика невідомого, довіра у відносинах, розмаїтість справ і т.д.) дають змогу задовільнити широке коло бажань і потреб дітей і педагогів. З огляду на це,  для вчителів суспільних дисциплін, які мають не абиякий вплив на формування особистості школярів засобами історичного краєзнавства, одним із пріорітетних завдань повинні бути нові методичні аспекти у вивченні та викладанні предмету. Однією з моделей такого навчання  є співраця з Станцією Юних Туристів (СЮТур).
Основні положення даного методологічного підходу базуються на структурі моделей та їх принципового наповнення, які розроблені з власного досвіду, тому можуть мати різні трактування та практичні рекомендації.
Даний проект співпраці спирається на перевірені   п’ятирічною діяльністю форми і методи роботи. Методика узагальнення досвіду   розроблена на основі науково-методичного посібника «Педагогічні проекти» Л.В.Зазуліної.
Висловлюю щиру подяку Недрі Т.В. – керівнику туристсько-краєзнавчого гуртка СЮТур м. Кам’янця-Подільського за надання авторських матеріалів, практичної допомоги в організації та проведенні туристсько - краєзнавчої роботи, методичні поради.
Сподіваюся, що даний  проект стане  надійним помічником вчителів історії, поштовхом до власної творчості.

Обґрунтування вибору теми.
У сучасних умовах розвитку освіти в Україні виняткового значення набуває система розвитку шкільного туризму. Туризм позитивно впливає на фізичний розвиток молоді. Лікарі встановили, що школярі, які займаються туризмом хворіють на 30-35% менше від інших і на 40-45% довше можуть займатися фізичною і розумовою працею.
Освітні, пізнавальні і виховні функції туризму досить різноманітні. Під час екскурсії, походу, експедиції учні закріплюють матеріал шкільної програми з історії, поглиблюють знання і одержують нові, формують практичні навички пішохідного туризму, орієнтування на місцевості, читанні карт, складанні  маршрутів походу. У підготовчий період експедиційної роботи розробляють теми спостережень, визначають цілі і завдання, здійснюють пошук та обробку початкових даних, складають плани підготовки необхідного спорядження. У поході чи екскурсії визначають об’єкт досліджень і вивчають його.
У камеральний (заключний) період здійснюють обробку і систематизацію даних, їх класифікацію, оформляють висновки і звіти. Учні стають авторами власних проектів по дослідженні історії краю.
Туризм містить у собі такі  функції виховання: ідеологічне і політичне, моральне й патріотичне, естетичне й культурне, фізичне й трудове, котрі взаємозалежні й рівноцінні в становленні особистості учня.

Мета проекту: створення механізму налагодженої синхронної взаємодії вчителя суспільних дисциплін з керівником туристсько-краєзнавчих гуртків станції юних туристів для формування особистості учнів шляхом туристсько-краєзнавчої роботи

 Завдання проекту:
1.     Визначити умови та можливості співпраці.
2.     Розробити програму діяльності за даною технологією.
3.     Розробити необхідне для вивчення історії рідного краю навчально-методичне забезпечення.
4.     Створити моніторингову систему оцінювання результативності співпраці
5.     Узагальнити результати проекту щодо ефективності технології співпраці та доцільності її впровадження.
Характеристика проекту.
За кінцевим результатом: практико-орієнтований.
За змістом: міжпредметний.
За кількістю учасників: колективний (груповий).
За тривалістю: довготривалий.
За ступенем самостійності: навчально-дослідницький.
За характером контактів: зовнішній.
База реалізації проекту: СЗОШ №5
Учасники проекту:

1.     Учитель історії Воронюк Людмила Алімівна.

2.     Керівник туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур Недря Тетяна Володимирівна
3.     Учні 5-Б класу (26 чол.) та члени шкільного історичного гуртка «Еврика» (16чол.)
Співучасники проекту: батьки, методист МНМЦ управління освіти і науки.
Термін реалізації проекту:
Початок: вересень 2002 р.
Закінчення: червень 2007 р.
Прогнозований результат
1.     Закріплення матеріалу шкільної програми з історії України і спецкурсу «Моє місто - Кам’янець-Подільський».
2.     Поглиблення знань і одержання нових із історичного краєзнавства.
3.     Посилення мотивації до навчально- пізнавальної діяльності з історії.
4.     Дослідження об’єктів історії, архітектури, Національно-природних парків.
5.     Здійснення експедицій, походів, екскурсій в міста і села різних регіонівУкраїни.
6.     Відновлення військово-спортивної гри «Зарница».
7.     Позитивна участь в змаганнях з туризму.
8.     Оформлення спостережень, звітів, альбомів. Їх систематизація і класифікація.
9.     Розробка пакету електронного навчально-методичного забезпечення спецкурсу «Моє місто - Кам’янець-Подільський».
10.                       Залучення до туристської роботи  учнів інших класів та шкіл.
11.                       Підвищення результативності виховного значення туризму на становлення особистості молодої людини.
Ресурси.
Людські: наявність вчителя та методистів міського методичного кабінету, консультанта з СЮТур, спеціалістів з комп’ютерної обробки даних, водія, медпрацівників.
Матеріально-технологічні: наявність історико-краєзнавчих джерел, відповідних авторських матеріалів працівників СЮТур і вчителів, які займаються туристсько-краєзнавчою роботою, фотоплівок, файлів, паперу, дискет, дисків, папок, копіювального апарату, комп’ютера, автобуса для перевезення школярів, аптечка.
Інформаційні: доступ до Інтернету: можливість зв’язку з методкабінетом СЮТур, обласним Центром туризму і краєзнавства, Центром дослідження історії  Поділля.
Потреби: дозволу на користування бібліотекою Державного університету, можливості брати участь в обласних і міських конференціях, семінарах, виїзду в інші школи для обміну досвідом і налагодження партнерських стосунків по обміну делегаціями, налагодження контактів з екскурсоводами різних регіонів країни, замовлення місць відпочинку під час експедиції чи екскурсій, матеріальних витрат на поїздку, створення і розмноження матеріалів, комп’ютерного забезпечення діагностики результатів навчання та розвитку особистості, оформлення фото- і відеозйомок, фільмів.
Науково-методичний консультант: завідуюча науково-методичним центром міського управління освіти і науки Решетовська В.М.


Етапи реалізації завдань проекту


Етап

Завдання

Діяльність

Термін

Ресурси

Результат

Хто виконує

Примітка

1
2
3
4
5
6
7
8
Діагностико -прогностичний
1.Розробити перспективний план та програму координаційної діяльності вчителя історії і керівника туристського краєзнавчих гуртків СЮТур
Додаток 1
1.Розробити перспективний план на 2002-2007 рр. та програму діяльності
Вересень 2002 р.
Програма з вивчення історії, виховний план класного керівника, план роботи керівника туристсько-краєз. гуртків СЮТур.
1.Приблизний план та програма координаційної діяльності.
2. Визначення форм і методів співпраці.
3. Перелік вимог до учасників проекту.
Воронюк Л.А
Недря Т.В-керівник туристсько-краєзнавчими гуртками СЮТур.

2.Скласти план екскурсій з учнями та батьками 5-б кл.(в наступному 6-б, 7-б, 8-б, 9-б кл.) на період  2002-2007 рр.

1.Скласти перспективний план на 2002-2007 рр. і поточний навчальний рік.
Додаток 2
2. Опитування батьків
Вересень 2002 р
Щорічно у вересні
План роботи методкабінету СЮТур, виховного плану класного керівника
Ворон юк Л.А
Перспективний план
 на 2002-2006 рр.
Річний план
Воронюк Л.А
Недря Т.В
Веретюк А.А -
голова б/к класу

Підготовчий
1.Проведення вхідного діагностування.
Діагностика рівня захоплень учнів історичними дослідженнями .
Діагностика готовності учнів до обєднання в шкільний історичний гурток «Еврика».
Вересень -жовтень
 щорічно
Пакет діагностичних матеріалів
Визначення ступеня готовності, індивідуальних особливостей учнів.
Вч.історії,
 кл. керівники, психолог

Діяльнісний
1. Розробка системи  занять гуртка, розподіл доручень
Складання плану на навчальний рік з урахуванням шкільної програми з вивчення історії
Листопад
2002р.
Розклад занять в школі, графіки роботи міських музеїв.
План роботи гуртка на н.р. Режим занять.
Графік відвідування міських музеїв. Додаток 4
Воронюк Л.А.
Президент гуртка


2. Організація діяльності шкільного історичного гуртка з туристсько-краєзнавчими гуртками СЮТур
Розробка технології організації діяльності шкільного гуртка з туристсько-краєзнавчим гуртком СЮТур.

Грудень
2002р.

Отримання необхідної  поточної інформації.
Журнал відвідування гуртка.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.



3. Збирання необхідних краєзнавчих матеріалів, інформації про різні історичні об’єкти, пам’ятки культури.
Додаток 3
Робота в бібліотеці, пошук потрібної інформації в газетах, журналах і в Інтернеті. Закупка паперу, дискет, дисків, електронних програм з історії. Обмін інформацією.
Січень
2003р.
Папір, диски, дискети, ксерокс, кошти.
Частково зібраний матеріал.
Члени гуртка, керівники гуртків.


4. Познайомитися з програмою та підручником з історії Кам’янця-Подільського «Моє місто – Кам’янець-Подыльський».




Воронюк Л.А.
Недря Т.В.


5. Розробити дидактичне забезпечення для вивчення спецкурсу з залученням матеріалів методкабінету СЮТур
1.Робота з джерелами інформації.
2. Пошук та систематизація відповідної літератури.
3. Створення каталогу історичних джерел.
Серпень
2004 р.


Ворнюк Л. А.
Недря т.В.


5. Скласти план поповнення кабінету історії і СЮТур дидактичним матеріалом по історії Кам’янця - Подільського виготовленими членами гуртка і його керівниками



Створення WEB сторінок, презентації по історії міста.



6. Апробація електронних програм та розробок
Здійснення апробації ЕППЗ 
«Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».
Презентація віртуальної екскурсії Старим містом.
Представлення на конкурс учнівських проектів WEB сторінок.  

Листопад-грудень 2004р.

Травень кожного поточного року.


Воронюк Л.А.
Бажаючі учні.


7. Визначити час і місце проведення шкільної наукової учнівської історико-краєзнавчої конференції «Моє місто -Кам’янець-Подільський»
Розробити теми для досліджень історії краю учнями 7 класів.
Скласти перелік тем, список додаткової літератури, дні консультацій по підготовці учнівських робіт-звітів по дослідженню.
Жовтень 2004р.
Травень 2005р.
.


Воронюк Л.А.
Недря Т.В.


8. Провести настановчу консультацію по оформленню та написанню курсових робіт (повідомлень, рефератів, звітів) і визначити дні для наступних консультацій.

Жовтень-листопад
2004р.

Графік консультацій і відповідальних (консультантів)
Воронюк Л.А.


9. Провести конференцію «Моє місто - Кам’янець -Подільський».
  
Запросити викладачів історичного факультету Кам- Под держуніверситету. Скласти проспект-програму конференції.
Визначити виступаючих. Провести конкурс на кращу учнівську роботу, представлення теми. Забезпечити зал мультимедійними засобами.
Подбати про призи та підготувати грамоти.
Червень 2005р.
Грамоти, призи, комп’ютер, телевізор, відеофільм, «Кам’янець-Подільський -місто-фортеця», ЕППЗ, учнівські електроні роботи, фотоматеріали.
Проведена конференція. Підготовлений звіт. Зроблені фото і оформлений куточок учнівських робіт.
Воронюк Л.А.


10. Розпочати співпрацю з  Інститутом дослідження  історії Поділля.
Знайомство школярів з історичним факультетом КПДУ, центром дослідження історії  Поділля, його директором Баженовим Л.В., роботою цього закладу.
Знайомство з графіком роботи бібліотеки університету.


Березень 2003р.

Екскурсія в держуніверситет, знайомство з музеєм краєзнавства.
Почато співробітництво з Центром дослідження краєзнавства.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
члени гуртка.


11. Формування практичних навичок по оформленню учнівських проектів.




Квітень 2004р.


Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
Якубовський В.І-викладач КПДУ


12. Взяти участь у Всеукраїнському русі учнівської молоді «Моя земля-земля моїх батьків».
Дослідження історії історично-важливих сіл Кам-Под району:
Бакота, Студениця, Субіч.


Травень 2004р.
Гроші на поїздку, автобус, папір, фотоплівка, фотоапарат
Проведено історичні дослідження. Зібрано і оформлено матеріали. Організовано екскурсії.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
Члени гуртка «Еврика» учні 7-б кл.


13. Формування навичок експедиційної роботи на різних етапах.

Провести практичні заняття з учнями по розробці тематики досліджень, визначення цілей і завдань, обробки початкових даних, підготовки необхідного спорядження, обробки і оформлення даних.


Травень 2004р.


Недря Т.В.


14. Провести практичні заняття на місцевості.
Читання  топографічної карти , вивчення орієнтування на місцевості, розкладання намету, розпалювання багаття, встановлення рогульок…
Квітень 2004р.
Топографічна карта, компас, намет.

Недря Т.В.


15. Взяти участь у Всеукраїнській туристсько-краєзнавчій експедиції «Краса і біль України».

Дослідження не розкритих сторінок історії Великої Вітчизняної війни в місті і районі, запис свідчень очевидців, встановлення прихованих фактів історії.
Квітень 2004р.
Папір, ксерокс, фотоапарат, фотоальбом, папір, комп’ютер.
Написано книгу «З попелу забуття»
2 місце на міському конкурсі. Хмельницька обласна станція юних туристів видала книгу «Збережемо пам’ять про подвиг» з використанням матеріалів. Публікація про учнівську роботу юних дослідників в «Майбутті».
Воронюк Л.А.
Члени гуртка «Єврика»


16. Участь в обласній акції «Юність обпалено війною»

Пошук матеріалів про земляків-афганців і їх сім’ї, про діяльніств Міськрайонної ради воїнів-інтернаціоналістів
Січень-лютий 2003р.
Папір, ксерокс, фотоапарат, фотоальбом, комп’ютер.
Написана книга «Юність обпалена війною»
Воронюк Л.А.
Члени гуртка «Еврика»


17. Історико-краєзнавчий похід вихідного дня «Вірменські поселення на Поділлі»
Розробити маршрут походу. Підготувати карту, графіки, схеми, необхідне туристичне спорядження. Провести практичне заняття по орієнтуванні на місцевості, розробці теми спостережень. Визначення мети і завдань походу, обробки початкових даних.
Червень 2004р.
Папір, фото матеріали, кошти для забезпечення продуктами харчування.
Ознайомилися з місцями поселення вірмен.
Пройшли і дослідили с.Великезалісся, с. Голосків, Кам-Под району. Оформили звіт ПВД на конкурс.
2 місце в місті.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
Члени гуртка «Еврика»


18.Екскурсія історичними місцями:
гора О.Довбуша (м.Яремче) і гора У.Кармалюка (с.Привороття К-П району)



Пошук потрібної інформації про народних месників України.
Складання маршрутів.
Обробка й систематизація даних. Їх класифікація.
Оформлення звіту.
Червень 2003р.

Квітень 2005р.
Кошти для поїздки, папір, папки, фотоплівка, ксерокс, комп’ютер.
Відвідали унікальні природні і історичні пам’ятки України, визначили значення заповідної території для історії України, оформили звіти.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
Члени гуртка,
Учні 7-б кл., батьки.


19. Здійснити туристсько-краєзнавчу експедицію пам’ятками Європейської архітектури.
Маршрути:
Кам-Под – Меджибіж –Вінниця – Умань.



Кошти для поїздки, автобус, фотоплівка, фотоальбом.
Ознайомилися з пам’ятками замкового мистецтва, садибою М..Пирогова, дендропарком Софіївка
Недря Т.В.
Воронюк Л.А.
учні 8-б кл. батьки


20. Розпочати акцію «Захід-Схід-разом» в рамках обміну   учнівсько-вчительськими   делегаціями між школами різних регіонів України.


Встановлення партнерських зв’язків з ЗОШ №11 ім. М.Бажана м. Умань




19.09.2005
Кошти для поїздки, автобус, сувеніри і подарунки для учнів школи.
Відповідали ЗОШ №11.
Зняли відео фільм.



21. Організувати похід вихідного дня до міста, яке зникло з лиця землі, але є важливою пам’яткою історії-Червоногород Тернопільської.обл.
Розробити маршрут Кам-Под – с. Нагоряни –Урочище Червоне – р. Джурин – с. Нирків.
Поспілкуватися з місцевими жителями. Запасати цікаві факти і легенди.


10.09.2005
Кошти для поїздки і оформлення звіту, автобус, папір, робота з Інтернетом, фотоплівка.
Оформлена робота «Місто, якого немає. Замок якого не буде».
2 місце в міському конкурсі.
Воронюк Л.А
 Недря Т.В.
члени клубу «Еврика» бажаючі учні 8-б кл. і інших класів.


22. Провести військово-спортивну гру «Школа безпеки».


Розробити положення, програму гри, сценарій, протоколи змагань і конкурсів, обладнати місця гри, створити суддівську колегію

25.05.2004 і
щорічно в кінці травня.

Матеріальне забезпечення відповідно до Положення, автобус
 Проведена гра.
Створено фільм «Школа безпеки»
Видані методичні рекомендації

Танська Т.В.
Воронюк Л.А.
Недря Т.В.
 учні 6-8 кл.,
батьки.





















У пропонованому проекті розміщені тільки ті додатки, які допоможуть учителю підібрати зміст занять, підвищити свій рівень знань по краєзнавчій роботі, стануть у пригоді для проведення екскурсій.
Додаток 1 підкреслить значення туристсько-краєзнавчої роботи на виконання наказу №286 від 06. 04. 2007 р. Міністерства освіти і науки України «Про поліпшення туристсько-краєзнавчої роботи у навчальних закладах, які перебувають  у сфері управління Міністерства освіти і науки України».


Додаток 1

Програма координаційної діяльності
вчителя історії і керівника туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур
на 2002-2007 рр.

Мета та завдання:
§  Поглибити знання гуртківців з історії та звичаїв свого народу, культури рідного міста, його архітектурних та природних пам’яток.
§  Ознайомити з природними багатствами рідного краю, геологічною будовою, рослинним та тваринним світами.
§  Розвивати творчу ініціативу членів гуртка, добитися, щоб кожний гуртківець постійно і систематично виконував завдання гуртка.
§  Шляхом прищеплення любові до краєзнавства навчити дітей дивитися на світ очима дослідника.
Дні і години занять гуртка:
вівторок - 14.25 - 15.10
Заняття початі : 4  вересня 2002 року
                                                   Заняття закінчено:  червень  2007 року

1.     Набір у гурток.
2.     Знайомство з планом роботи. Вирішення організаційних питань
3.     Знайомство з станцією юних туристів.
4.     Теоретичні заняття:
§   Правила безпеки під час походів, екскурсій, експедицій, тренувань.
§   Фізико-географічні положення Кам’янця-Подільського і району.
§   Географічна карта міста. Пам’ятки природи, історії, архітектури.
§   Заповідні території Хмельницької області. Червона книга України. Рослини овіяні легендами.
§   Туристичне спорядження. План підготовки подорожі. Туристичний побут. Особиста гігієна у поході.   Червона книга України. Рослини овіяні легендами. Долікарська допомога.
§   Типи карти. Умовні знаки. Основи топографії та орієнтування.
§   Репресовані пам’ятки міста.
§   Вузли в туризмі. Прийоми в’язання.
§   Народний прогностик.
§   Всеукраїнський рух учнівської молоді «Моя земля - земля моїх батьків». Знайомство з положенням. Накреслення плану участі в русі.
§   Всеукраїнська туристсько-краєзнавча експедиція «Краса і біль України». Знайомство з положенням. Накреслення плану участі в  експедиції.
§   Обласна акція «Юність обпалена війною». Знайомство з положенням. Накреслення плану участі в акції.
§   Пам’ятки замкового мистецтва на Україні.
§   Пам’ятки Європейської архітектури на Україні.
§   Природні Національні пам’ятки на Україні.
§   Спелеопохід. Підземні казки природи. Печера «Кришталева». Печери Поділля.
§   Гра-випробування «Школа безпеки». Знайомство з положенням. Накреслення плану участі в   грі.

5. Практичні заняття:
·               Підготовка до подорожі. Правила складання рюкзака.
·               Бівуак. Розкладання намету на спортивній площадці. Змагання на швидкість і час розкладання.
·               Тренування у спортзалі: навісна переправа.
·               Подолання перешкод у поході. Спуск, підйом, переправа. Відпрацювання прийомів на спортивній площадці і в лісопарку.
·               Основи топографії. Складання карт на швидкість. Орієнтування по картах.
·               Спостереження за погодою. Орієнтування у лісі по природних прикметах. Орієтування по компасу.
·               Вузли в туризмі. Прийоми в’язання. Застосування вузлів «Вісімка», «Прямий», «Охоплюючий».
·               Участь у Всеукраїнському русі учнівської молоді «Моя земля - земля моїх батьків». Дослідження історії історично-важливих сіл України: Бакота, Студениця, Субіч. Оформлення звіту досліджень.
·               Участь у Всеукраїнській туристсько-краєзнавчій експедиції «Краса і біль України». Дослідження не розкритих сторінок історії Великої Вітчизняної війни в місті і районі. Написання «Книги пам’яті».
·               Участь в Обласній акції «Юність обпалена війною». Знайомство з положенням.  Пошук матеріалів про воїнів-інтернаціоналістів нашого краю, їх сімей. Знайомство з діяльністю Міськрайонної ради ветеранів воїнів-інтернаціоналістів. Написання книги «Юність обпалена війною».

6. Екскурсії, походи, експедиції.
·          історико-краєзнавчий похід вихідного дня «Вірменські поселення на Поділлі». Село Велике Залісся, Залісся1, Залісся 2.
·          екскурсії по місту (за окремим планом).
·          екскурсія до МЕНЦУМу.
·          екскурсії, походи, експедиції місцями Замкового мистецтва: Хотин, Скала-Подільська,          Чортків, Бучач, Меджибіж, Червоногород, Львів.
·          трьохденний похід «Середньовічні замки Кам’янеччини».
·          туристсько-краєзнавча експедиція місцями Європейської архітектури за маршрутом: «Кам’янець- Подільський - Меджибіж - Вінниця - Умань».
·          екскурсія-похід Карпатським Національним природним парком: озеро Синевір, стежка О.Довбуша, Ворохта, Яремче.
·          спелеопоходи: Печера «Кришталева», печера «Атлантида».
·          лижня прогулянка у Панівецький ліс.

7. Розпочати акцію «Захід - Схід - разом!» в рамках обміну учнівсько-вчительським делегаціями між школами України і Польщі. СЗОШ №5 м.Кам-Под ім. М.П.Бажана  і  ЗОШ №11 м.Умані, СЗОШ №5 м.Кам-Под ім. М.П.Бажана і школою №5 м.Люблін (Польща).

8. Підготувати і провести гру-випробування «Школа безпеки».





Додаток 2
Список
туристсько-краєзнавчих заходів СЮТур та СЗОШ №5
на 2005-2006 н.р.

1. Екскурсія пам’ятками Європейської архітектури. Вінниця - Умань.
2. Проведення походу вихідного дня за маршрутом:
·     Кам’янець - Подільський - Червоногород»;
·     Молочний камінь» с.Крушанівка.
3. Проведення природознавчих екскурсій-походів:
·     с.Врублівці - р.Дністер;
·     с.Цвіклівці - водозабірна станція;
·     екологічна стежка до «Пущі відлюдника»;
·     заповідник «Медобори» Тернопільської області;
·     природознавчий музей «Подільські Товтри»;
·     пам’ятки садово-паркового мистецтва - «Михайлівський парк» с.Михайлівка, «Малієвецький парк» с.Малієвці Дунаєвецького району.
4. Проведення історико-краєзнавчих екскурсій:
·     тематичні екскурсії по історико-архітектурному заповіднику «Кам’янець» (в рамках туріади);
·     оборонні замки Західного Поділля: Кудринецький замок, Чорнокозинецький замок, фортеця с. Рихта, фортеця Скала-Подільська.
5. Спелеопохід в печеру «Атлантида» с.Завалля; печеру «Вертеба» с.Більче Золоте.






Додаток 3
Опис
туристсько - краєзнавчих походів, експедицій, екскурсій.


Назва........................             Червоногород,
Заліщицького району,Тернопільської області


Обгрунтування вибору .....................Похід вихідного дня

Мета. Навчити розробляти нові маршрути походів, користуватися картографічним матеріалом.
Розвивати в школярів цікавість до вивчення минулої історії Поділля, до пошукової діяльності.
Виховувати почуття любові і поваги до свого краю.
Завдання
1.Ознайомитися з історією району подорожі; з історичними та природними пам’ятками.
2.Розробити маршрут туристичного походу: Кам’янець Подільський - с.Нагоряни - Урочище Червоне - р.Джурин - с.Нирків.
3.Спілкуючись з місцевими жителями виявити і записати цікаві факти та легенди.
Характеристика об’єкту
Наявність цікавих історичних, природних пам’яток зумовлює унікальність маршруту, підвищує його краєзнавчу значимість.
Місце, яке має потенціал туристичної Мекки, де самою природою створена рекреаційна зона, розкішний плацдарм для дельтапланеристів.
В минулому Княже місто ХІст., вотчина литовських феодалів Коріатовичів, магнатів Даниловичів та Бучацьких.
Червона земля, червоні скелі,червона вода, 16 м водоспад і білосніжні залишки прекрасного замку.
Учасники.....................Члени клубу «Еврика», бажаючі учні.
Керівники....................Недря Т.В., Воронюк Л.А.

Дата......................10 вересня 2005р.

Додаток 4

Перелік навчальних екскурсій
по Кам’янець-Подільському історичному музею-заповіднику
Оглядові екскурсії

 1.Фортеця - пам’ятка оборонного зодчества 12-18 ст.
2.   Картинна галерея - художня скарбниця Поділля.
3.   Ратуша - пам’ятка архітектури 15-18ст.
4.   Колишній вірменський торговий будинок - пам’ятка архітектури  16-17ст. Відділ археології.

Тематичні екскурсії у фортеці
1.Гончарство на Поділлі.
2.Ковальство на Поділлі.
3.Житло та побут Подолян.
4.Подільське ткацтво та вишивка.
5.   «В пам’яті народній» до 60-річчя Перемоги.
6.   Помаранчева революція.
7.   Історія метальної зброї на Поділлі від витоків до епохи середньовіччя.

Тематичні екскурсії в Картинній галереї
1.Історія іконопису.
2.Скульптура в експозиції музею.
3.Сучасний живопис на Поділлі.
4.Унікальні експонати з фондів музею.

Тематичні екскурсії у відділ археології
1.Археологічні дослідження на Поділлі.
2.Кам’яний вік.
3.Трипільська культура.
4.Доба бронзи.
5.Черняхівська культура.
6.Ранні слов’яни на Поділлі.
7.Найдавніші релігійні вірування.
8.Культара Київської Русі.

Тематичні екскурсії в Ратуші
1.Історія грошей від найдавніших часів до ХХст.
2.Історія грошей ХХ ст.
3.Історія Магдебурзького права на Поділлі.
4.Суд у середньовічному Кам’янці.
5.Релігійне життя та культові споруди стародавнього Кам’янця.











Додаток5

Експертиза та оцінювання проекту




 Зміст
Форма подання
Оцінка якості
1.  Програма координаційної діяльності вчителя історії і керівника туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур на 2002-2006 рр.                                                     
друкований текст

2.  Щорічний план роботи гуртка «Еврика».  
друкований текст


3.  Дидактичне забезпечення роботи гуртка «Еврика»

Друкований матеріал, систематизований відповідно до тем.


4.  Створення авторського ППЗ «Моє місто - Кам’янець-Подільський» для спецкурсу -  «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».   
Електронний путівник «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського».


5.    Видання методичних посібників і рекомендацій.

Методичні рекомендації «Школа безпеки».   Призове (1) місце на обласному конкурсі на кращий методичний матеріал туристсько-краєзнавчої  тематики.
Методичні рекомендації по створенню та використанню електронних посібників на уроках історії.  



6.    Звіти про проведену роботу.

Книги, альбоми, фотовиставки, папки, відеозйомки, фільми.  


7. Проведення шкільних наукових історико-краєзнавчих конференцій.    

Програма, матеріали учнівських курсових робіт в друкованому і електронних варіантах.


8. Робота з архівними матеріалами.

Зібрано копії архівних документів, рукописні тексти, фотоматеріали.


9. Участь членів гуртка у загальношкільних заходах.
Лекції, уроки – пам’яті, тематичні виступи, випуск газет і листівок.

10. Участь в міських та інших семінарах, конференціях.

Міський семінар вчителів історії. Квітень 2005р.  
Семінар директорів шкіл міста. 2004 р.   
 Обласна  науково-практична конференція до 65р. Хмельницької обл. 2002р.
Обласний семінар вчителів історії і краєзнавства. 2005р.
Всеукраїнський семінар краєзнавства в Центрі дослідження  Поділля . Вересень 2005р.
 Всеукраїнський семінар директорів районних і міських СЮТур. 2005р

11.Висвітлення роботи вчителя і керівника туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур, гуртка «Еврика»  в
засобах масової інформації.
Статті в місцевій пресі.   
В газеті «Майбуття».   



12.Публікації в науковій літературі
«Освіта, наука і культура на Поділлі» -  збірник наукових праць. 2003р.  

 Матеріали науково-практичної конференції, приуроченої 65-річниці Хмельницької області - «Хмелиниччина: минуле, сучасне, майбутнє, 2002.р      




















Висновок



Модернізація українського суспільства в ХХІ столітті торкнулася і сучасної школи. Все частіше педагоги звертаються до проблем світових освітніх компетентностей і розробляють методики їх втілення в шкільну практику. Даний навчально-методичний проект теж базується на структурі моделей, які розроблені з власного досвіду і спирається на перевіренні п’ятирічною  діяльністю форми і методи роботи.
Насамперед хочу сказати, що основні положення даного методологічного підходу сприяють формуванню особистості учнів засобами туристсько-краєзнавчої роботи і  розвивають інтерес до історичного краєзнавства. Під час екскурсії, походу, експедиції учні закріплюють матеріал шкільної програми з історії, поглиблюють знання і одержують нові, формують практичні навички дослідження.
Співучасниками даного проекту є : вчитель історії, керівник туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур, члени шкільного історичного гуртка «Еврика», учні, батьки, методист Міського управління освіти, бібліотекарі, вчителі інформатики, чи системний адміністратор.
          Система співпраці включає сукупність взаємопов’язаних і взаємодіючих форм, методів і видів діяльності. Це: теоретичні і практичні заняття з активного краєзнавчого дослідження,  наукові конференції, а також організація екскурсій, походів, експедицій.
Така робота тісно пов’язана також з класними заняттями. Уроки спецкурсу часто проводяться з участю керівника туристсько-краєзнавчого гуртка  СЮТ, працівників Державного заповідника «Кам’янець». Під час таких уроків в класі формується актив, який цікавиться історією краю, його витонченою архітектурою, туристичною привабливість і стає ядром колективу учнів, охоплених позакласною роботою з історії.
 У створенні даної педагогічної системи існує взаємодія між цілями, змістом, формами і методами навчально-виховного процесу.  

 Своєрідність й індивідуально-творчий підхід до такої позакласної роботи не виключає й потреб: дозволу на користування архівами, бібліотекою Державного університету, можливості брати участь в обласних і міських конференціях, семінарах, виїзду в інші школи для обміну досвідом і налагодження партнерських стосунків по обміну делегаціями, налагодження контактів з екскурсоводами різних регіонів країни, замовлення місць відпочинку під час експедиції чи екскурсій, матеріальних витрат на поїздку, створення і розмноження матеріалів, комп’ютерного забезпечення діагностики результатів навчання та розвитку особистості, оформлення фото і відеозйомок.
 У зв’язку з цим, усі постійно діючі і періодичні форми роботи, що проводяться в рамках системи, повинні здійснюватися відповідно до плану роботи. Багатоманітність її змісту вимагає і різноманітності її форм. З власної практики визначилися 3 форми співпраці : індивідуальна, групова і  колективна. Всі учні, згідно плану, беруть активну участь в усіх формах. Для  них індивідуальними можуть бути такі завдання: підготувати повідомлення, або відтворити найцікавіше  із ЗМІ, дати оцінку статті, виконати власний, або взяти участь в груповому проекті по написанні доповіді, літопису, статті до газет чи журналу, створити електронну презентацію, WEB-сайт, електронне забезпечення для уроку чи занять в гуртку. Така робота вже має позитивний результат: створено електронний путівник «Оборонні споруди Кам’янця-Подільського», розроблено методичні рекомендації «Школа безпеки», рекомендації по створенню та використанню електронних посібників на уроках історії,  отримано призове місце на обласному конкурсі на кращий методичний матеріал туристсько-краєзнавчої  тематики,   щорічно проводяться шкільні історико-краєзнавчі конференції, зібрано копії архівних документів, рукописні тексти, фотоматеріали, започатковано акцію «Схід-Захід – РАЗОМ!» в рамках обміну учнівсько-вчительським делегаціями між школами України і Польщі: СЗОШ №5 м. Кам’янця-Подільського ім. М.П.Бажана  і  ЗОШ №11 м. Умані, СЗОШ №5 м. Кам’янця-Подільського   ім. М.П.Бажана і школою №5 м. Глогов (Польща), участь в міських та інших семінарах, конференціях (Міський семінар вчителів історії (квітень 2005р.), семінар директорів шкіл міста (2004р.), обласна науково-практична конференція до 65річчя Хмельницької обл. (2002р.), обласний семінар вчителів історії і краєзнавства (2005р.), Всеукраїнська історико-краєзнавча  конференція  (вересень 2005р.), Всеукраїнський семінар директорів районних і міських СЮТур. (2005р), висвітлення роботи вчителя і керівника туристсько-краєзнавчих гуртків СЮТур, гуртка «Еврика»  в засобах масової інформації та ін.). 
Підсумки учнівської роботи підводяться на шкільних історико-краєзнавчих конференціях. Оцінюють роботу юних краєзнавців не тільки вчителі, а й працівники СЮТ і викладачі історичного факультету КПДУ. Найцікавішою ознакою живого і творчого характеру таких конференцій є захоплююча форма подачі звіту про роботу:
1.     За допомогою усних презентацій з спеціальною наочністю (виготовлення альбомів, посібників, написаних робіт, книг);
2.      Проведення віртуальних екскурсій з використанням ТЗ навчання.
Кам’янець-Подільська концепція розвитку краєзнавства на період до 2010р. зазначає наступне: «В структуру туристично-краєзнавчої роботи входить… участь в змаганнях з техніки пішохідного туризму,… спортивного орієнтування  і інших туріад». Юні краєзнавці гуртка «Еврика» стали ініціаторами проведення гри «Школа безпеки» з участю  СЮТур. Гра знайшла поширення і в інших навчальних закладах, які змагаються за збереження життя і здоров’я в  різних надзвичайних ситуаціях.
Запропонований проект технології організації співпраці вчителя суспільних дисциплін з СЮТур далеко не досконалий і потребує змін, доповнень і практичних рекомендацій.
 Ідея розвитку історичного краєзнавства Поділля в усіх його проявах в стінах ЗОШ № 5 матиме успішне продовження тому, що воно стало не тільки наукою, а й потребою життя.
























Література

1. Баханов К. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. -Запоріжжя, 2000.
2. Зазуліна Л.В. Педагогічні проекти. Науково-методичний посібник. - Хмельницький - Кам’янець-Подільський. «Абетка-НОВА».
3. Лернер. П. Проектування як основний вид пізнавальної діяльності школярів (на прикладі освоєння ПГ «Технологія») // Завуч. - 2003. - №7. - С.6-10.
4. Логвін В. Метод проектів у контексті сучасної освіти //Завуч. -  2002. - 326. - С.4.
5. Мокрогуз О.П. Інноваційні технології на уроках історії  - Харків. Видавнича група «Основа», 2005.
6.  Осмоловський А. Василенко Я. Від навчального проекту до соціальної самореалізації особистості // Шлях освіти. - 2000. - №2. - С.34-37.
7. Перспективні освітні технології: Науково-методичний посібник / За ред.Г.С.Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. -560с.


Немає коментарів:

Дописати коментар